søndag 4. februar 2018

Klangen av Jerusalem – Folkemusikk og Barokk

Kom og hør klangen av Jerusalem i vår egen kulturhistorie! Har den rikere toner, mer liflig og sølvren klang? Eller er den mollstemt og melankolsk? Hvordan gir kirkerommet gjenklang til Jerusalems toner? Og hvordan har klangen endret seg i historien?

Bli med å lytt, syng og utforsk Jerusalem i musikken gjennom to ulike konsertkvelder i Uranienborg kirke, 14. februar og 15. mars, kl 19.30!
Gratis inngang. Kollekt ved utgangen.

I tillegg til kantor Inger Lise Ulsrud, og to av Norges beste kor, Oslo Kammerkor og Uranienborg Vokalensemble, har vi utfordret musikk- og kulturhistorikere på podiet til å reflektere over "Klangen fra Jerusalem".

Musikk
Kantor Inger-Lise Ulsrud, orgel.
Oslo Kammerkor v/ dirigent Håkon Daniel Nystedt
Felles salmesang

Samtale
Sr. Ragnhild Bjelland (operasanger, kirkemusiker og nonne ved Katarinahjemmet)
Prof. Victor Plathe Tschudi (Arkitektur- og Designhøgskolen Oslo, lidenskapelig barokkforsker)
Joar Haga (Jerusalemprosjektet, MF)
Eivor A. Oftestad (Jerusalemprosjektet, MF)


Arrangør
Forskningsprosjektet Tracing the Jerusalem Code (”Jerusalemprosjektet”, MF) i samarbeid med Uranienborg menighet v/ prest Jan Oskar Utnem og kantor Inger-Lise Ulsrud.
Forskningsprosjektets mål er kort fortalt å undersøke forestillinger om Jerusalem - himmelsk og jordisk - i Skandinavia gjennom tusen år, fra kristningen til det 20. århundre. Forestillingene om Jerusalem har vært en kode i den europeiske kultur. Samtidig er forestillingene hele tiden i endring, og vi tror derfor at det er mulig å fortelle historien om det kristne Skandinavia med Jerusalemforestillinger som ”linse”. Gjennom disse konsertkveldene i Uranienborg, ønsker vi å «se med øret», vi ønsker å vise noen lange linjer i vår egen kulturhistorie gjennom musikken som medium.