Viser innlegg med etiketten fransk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fransk. Vis alle innlegg

fredag 13. januar 2017

Ny fransktalende prest

Den 4. november 2016 ankom p. Charles-Placide Ngboko Zondo. Han ble født 31. juli 1978 i Lisala, DR Kongo (Kinshasa) og startet bachelorstudier i filosofi ved det provinsiale seminaret St. Johannes Døperen i Mbandaka i 2001. Han ble ferdig med studiet i 2003, og startet på bachelorstudier i teologi ved seminaret St. Peter og Paulus i Lisala i 2004. Han ble diakonviet 27. august 2009 av biskop Louis Nkinga Bondala av Lisala, og presteviet 21. februar 2010 av samme biskop. Han snakker fransk, italiensk og lingala. Den 10. januar 2017 utnevnte biskop Bernt ham til sjelesørger for fransktalende katolikker i Oslo katolske bispedømme. Utnevnelsen har en virkning på tre år. P. Charles kommer fra studier i Roma, og han har alt begynt å hjelpe til med å feire messer på italiensk.

p. Zéphyrin Ligopi Linzuwa forlater Norge

p. Zéphyrin Ligopi Linzuwa forlater Norge. Han reiser tilbake til sitt hjemland Kongo. p. Zéphyrin kom til Norge i oktober 2010. Siden januar 2011 har han vært kapellan i St. Olav domkirkemenighet hvor han har hatt hovedansvar for fransktalende. Fordi han også snakker flytende spansk, har han også vært sentral i det spansktalende miljøet. I tillegg til sin stilling i menigheten har p. Zéphyrin vært ansvarlig for fransktalende i hele bispedømmet.

p. Zéphyrin spiser pinnekjøtt for siste gang
p. Zéphyrin er nok best kjent for de som går i hverdagsmessene i domkirken. Kort tid etter at han kom til landet snakket han så godt norsk at han kunne feire messen - med nydelig fransk aksent! De som går i formiddagsmesser på søndager vil nok ikke kjenne ham like godt fordi han helgene i tillegg til å feire messe på fransk her kl. 16 har reist jevnlig til Kristiansand, Drammen, Fredrikstad, Stavanger, Bergen, Trondheim og Ålesund for å feire messer på fransk.

Parallelt med sitt omfattende pastorale virke har p. Zéphyrin skrevet ferdig en doktorgradsoppgave mens han var i Norge. Han forsvarte sin doktorgrad i katolsk teologi ved Universitetet i Strasbourg i desember 2014. Om få uker vil p. Zéphyrin vende tilbake til sitt hjemland, og han vil bli dypt savnet av mange. På vegne av menigheten vil vi takke ham for alt det han har gjort for å bygge opp vårt fellesskap, og for alt det han har betydd som medbror, prest, kollega og venn for så mange.

fredag 27. november 2015

PONTIFIKAL REQUIEMMESSE

PONTIFIKAL REQUIEMMESSE
for ofrene etter Paris-terroren 
 TORSDAG 3. DESEMBER KL. 1800 
 I ST. OLAV DOMKIRKE. 
 i samarbeid med Frankrikes ambassadør til Norge, 
Jean-Marc Rives. 
Oslos lutherske biskop Ole Christian Kvarme vil holde prekenen 
 Herre, gi dem den evige hvile, og la det evige lys skinne for dem

mandag 9. februar 2015

Internasjonal rosenkrans for fred

En gang i måneden ber vi rosenkransen på mange forskjellige språk sammen i St. Joseph kirke. Du er velkommen til å bidra med en dekade på ditt språk. 

Les mer.