Viser innlegg med etiketten fransk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fransk. Vis alle innlegg
fredag 13. januar 2017
Ny fransktalende prest
Den 4. november 2016 ankom p. Charles-Placide Ngboko Zondo. Han ble født 31. juli 1978 i Lisala, DR Kongo (Kinshasa) og startet bachelorstudier i filosofi ved det provinsiale seminaret St. Johannes Døperen i Mbandaka i 2001. Han ble ferdig med studiet i 2003, og startet på bachelorstudier i teologi ved seminaret St. Peter og Paulus i Lisala i 2004. Han ble diakonviet 27. august 2009 av biskop Louis Nkinga Bondala av Lisala, og presteviet 21. februar 2010 av samme biskop. Han snakker fransk, italiensk og lingala.
Den 10. januar 2017 utnevnte biskop Bernt ham til sjelesørger for fransktalende katolikker i Oslo katolske bispedømme. Utnevnelsen har en virkning på tre år. P. Charles kommer fra studier i Roma, og han har alt begynt å hjelpe til med å feire messer på italiensk.
p. Zéphyrin Ligopi Linzuwa forlater Norge
p. Zéphyrin Ligopi Linzuwa forlater Norge. Han reiser tilbake til sitt hjemland
Kongo. p. Zéphyrin kom til Norge i oktober 2010. Siden januar 2011
har han vært kapellan i St. Olav domkirkemenighet hvor han har hatt hovedansvar
for fransktalende. Fordi han også snakker flytende spansk, har
han også vært sentral i det spansktalende miljøet. I tillegg til sin stilling i
menigheten har p. Zéphyrin vært ansvarlig for fransktalende i hele bispedømmet.
p. Zéphyrin er nok best kjent for
de som går i hverdagsmessene i domkirken. Kort tid etter at han kom til
landet snakket han så godt norsk at han kunne feire messen - med nydelig
fransk aksent!
De som går i formiddagsmesser på søndager vil nok ikke kjenne ham like godt
fordi han helgene i tillegg til å feire messe på fransk her kl. 16 har reist jevnlig
til Kristiansand, Drammen, Fredrikstad, Stavanger, Bergen, Trondheim og
Ålesund for å feire messer på fransk.
Parallelt med sitt omfattende pastorale virke har p. Zéphyrin skrevet ferdig en doktorgradsoppgave mens han var i Norge. Han forsvarte sin doktorgrad i katolsk teologi ved Universitetet i Strasbourg i desember 2014. Om få uker vil p. Zéphyrin vende tilbake til sitt hjemland, og han vil bli dypt savnet av mange. På vegne av menigheten vil vi takke ham for alt det han har gjort for å bygge opp vårt fellesskap, og for alt det han har betydd som medbror, prest, kollega og venn for så mange.
![]() |
| p. Zéphyrin spiser pinnekjøtt for siste gang |
Parallelt med sitt omfattende pastorale virke har p. Zéphyrin skrevet ferdig en doktorgradsoppgave mens han var i Norge. Han forsvarte sin doktorgrad i katolsk teologi ved Universitetet i Strasbourg i desember 2014. Om få uker vil p. Zéphyrin vende tilbake til sitt hjemland, og han vil bli dypt savnet av mange. På vegne av menigheten vil vi takke ham for alt det han har gjort for å bygge opp vårt fellesskap, og for alt det han har betydd som medbror, prest, kollega og venn for så mange.
fredag 27. november 2015
PONTIFIKAL REQUIEMMESSE
PONTIFIKAL REQUIEMMESSE
for ofrene etter Paris-terroren
TORSDAG 3. DESEMBER KL. 1800
I ST. OLAV DOMKIRKE.
i samarbeid med Frankrikes ambassadør til Norge,
Jean-Marc Rives.
Oslos lutherske biskop Ole Christian Kvarme vil holde prekenen
Herre, gi dem den evige hvile, og la det evige lys skinne for dem
mandag 9. februar 2015
Internasjonal rosenkrans for fred
En gang i måneden ber vi rosenkransen på mange forskjellige språk sammen i St. Joseph kirke. Du er velkommen til å bidra med en dekade på ditt språk. Les mer.
tirsdag 4. mars 2014
Abonner på:
Innlegg (Atom)


